جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

۱۰ مزیت SSD نسبت به هارددیسک

حافظه SSD وسیله ذخیره اطلاعات و مخفف عبارت Solid state disk، منبع ذخیره سازی یا هاردی است که از نیمه رساناهای حالت جامد تشکیل شده است. عملکرد حافظه SSD  همانند هارد دیسک (HDD) اما سریع تر است. برای آن که بدانیم کدام نوع برای سیستم ما بهتر است، باید در مورد هر کدام و تفاوت های آن ها اطلاعات کافی داشته باشیم. در ادامه به ۱۰ مزیت SSD نسبت به هارد دیسک اشاره می کنیم.

۱۰ مزیت SSD نسبت به هارددیسک

تفاوت های عملکردی SSD و HDD

تفاوت اصلی حافظه SSD  با هارد دیسک این است که هارد دیسک الکترومکانیکی است، اما SSD الکترونیکی. منظور از الکترومکانیکی این است که هارد دیسک اجزاء و قطعات متحرک دارد و دارای صفحات مغناطیسی است که به دور محور خود میچرخند و اطلاعات روی آن صفحات ذخیره می شود.

بدیهی است که  زمانی طول می کشد تا این دیسک ها بچرخند و در موقعیت مناسب برای خواندن یا نوشتن قرار گیرند. این در حالی است که SSD  ها هیچگونه قطعه متحرکی ندارد و اطلاعات را روی میکروچیپ ها ذخیره می کنند، مانند فلش دیسک های USB اما بسیار سریع تر. ساختار SSD ها بر پایه NAND است.

SSD ها می توانند بلافاصله شروع به نوشتن یا خواندن اطلاعات کنند، زیرا نیازی به زمان برای جابجایی قطعات متحرک ندارند. پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که SSD ها زمان تاخیر را به حداقل می رسانند و گرمای کمتری تولید می کنند. در نتیجه مصرف انرژی کمتری دارند و سبک تر هم هستند. قیمت بالا تنها عیب حافظه ها و هارد های SSD است. در ادامه ۱۰ مزیت SSD نسبت به هارد دیسک را بررسی می کنیم.

ساختار حافظه SSD

ساختار حافظه های SSD از نظر فیزیکی و طراحی سخت افزاری از سه جزء زیر تشکیل شده است:
 
  • کش یا بافر
  • حافظه ذخیره اطلاعات
  • کنترلر

برخلاف هارددیسک ها که از اجزای مکانیکی مانند دیسک ها و صفحات مغناطیسی تشکیل شده اند، SSD ها از مدارها و چیپ های الکترونیکی ساخته شده اند. 

۱۰ مزیت SSD نسبت به هارددیسک

  • حافظه SSD در برابر میدان مغناطیسی آسیب نمی بیند
  • حافظه SSD مصرف انرژی بسیار بسیار کمتری از هارد دیسک دارد. به طوری که مصرف انرژی هارد دیسک در حدود ۳ تا ۴ برابر بیشتر از انرژی SSD مشابه خود است؛ با استفاده از حافظه SSD به جای هارد دیسک در نوت بوک و دستگاه های مشابه باتری دستگاه دیرتر خالی خواهد شد
  • حافظه SSD قابلیت حمل ساده و سهل دارد
  • حافظه SSD استاد چند کاره است و به راحتی چندین برنامه را همزمان اجرا می کند
  • حافظه SSD گرمای بسیار کمتری تولید می کند
  • حافظه SSD بلافاصله اقدام به خواندن و نوشتن داده می کند
  • حافظه SSD نیازی به زمان برای چرخش دیسک ندارد
  • حافظه SSD سرعتی در حدود دو برابر هارد دیسک اقدام به نوشتن و خواندن اطلاعات می کند.
  • حافظه SSD نیازی به Defragment شدن ندارد؛ به این معنی که تغییری در سرعت حافظه SSD به وجود نمی آید
  • حافظه SSD بسیار کمتر در معرض خراب شدن در اثر سقوط و ضربه است، زیرا قطعه متحرک ندارد

معایب حافظه SSD نسبت به هارددیسک

پس از بررسی۱۰ مزیت SSD نسبت به هارددیسک بد نیست کمی درباره معایب این قطعه نیز بدانید:

  • حافظه SSD قابلیت Encryption یا همان رمزنگاری اطلاعات را ندارد؛ البته این مشکل فراگیر نیست و مربوط به همه حافظه های SSD نیست
  • حافظه SSD قابلیت Overwrite ندارد، زیرا حافظه نوع Flash NAND MLC Memory استفاده می کند و این نوع حافظه قابلیت بازنویسی اطلاعات در موقعیت خود را ندارد و تنها اطلاعات را در باک جدید نوشته یا روی اطلاعات دیگر بازنویسی می کند
  • حافظه SSD قیمت بالایی دارند و حدود ۱۰ برابر گرانتر از هارد دیسک متناظر در ظرفیت های رایج است
  • حافظه SSD پس از رمزنگاری، اطلاعات اولیه همچنان قابل دسترسی هستند و لازم است پس از رمزنگاری با استفاده از نرم افزار یا قابلیت کنترلر SSD اطلاعات اولیه را به صورتی امن از بین ببرید
  • اگر در حافظه SSD نیاز مبرم به رمزنگاری امن اطلاعات دارید، حتما SSD با قابلیت Erase Secure تهیه کنید

دلایل استفاده از هارد دیسک

در این مقاله هدف ما بیان مزیت SSD نسبت به هارددیسک بوده است. با این وجود نمی توانیم از مزایایی که ما را به استفاده از هارددیسک سوق می دهد، چشم پوشی کنیم. برخی از مهمترین این دلایل عبارتند از:

  • نیاز به  Boot شدن و راه اندازی سریع سیستم
  • جستجوی سریع فایل ها
  • اجرای سریع برنامه ها
  • مصرف کمتر
دلایل استفاده از هارد دیسک

تفاوت های اصلی SSD با هارددیسک

با مطالعه موارد زیر، خواهید دید که بیشتر موارد عنوان شده، در مورد سرعت و کارایی این دو مدل هارد هستند. طبیعی است که همین دو مورد، مهم ترین فاکتورهایی هستند که د رانخاب و خرید هارد باید به آن ها توجه داشته باشیم.

۵۰ درصد صرفه جویی در زمان

کارهای روتین و تکراری نباید مانعی برای انجام کارهای دیگر شما باشد. درایوهای سخت جامد می توانند زمان انجام کارهای ساده ای نظیر جستجوی ویروس ها را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

صرفه جوئی در انرژی

SSD ها انرژی کمتری نسبت به هاردیسک ها مصرف می کنند و می توانند تا ۳۰ دقیقه بر عمر باتری شما اضافه کنند.

استاد چند کاره

SSD ها به راحتی چندین برنامه را به طور همزمان اجرا می ‎کنند. شما می توانید برش عکس ‎های خود را به همراه بارگذاری نقشه های یک بازی به طور همزمان تا ۳ برابر سریع تر از هارددیسک ها انجام دهید.

کاهش در زمان ویرایش فایل های تصویری

فایل‌ های ویدئویی و کلیپ‎ های تصویری خود تا ۳۰ درصد سریع تر از هاردیسک ها ویرایش کنید. با استفاده از SSD، می توانید پروژه خود را سریعا ویرایش کرده و پروژه بعدی را شروع کنید.

قابلیت حمل

اگر لازم است که فایل های خود را به خارج از خانه یا محیط کار حمل کنید، SSD ها بهترین گزینه هستند؛ زیرا آن ها در برابر صدمات ناشی از ضربه، گرما و لرزش بسیار مقاوم تر هستند.

راه اندازی سریع

هاردهای SSD در کمتر از 15 ثانیه آماده به کار می شوند و نیازی به زمان های انتظار طولانی برای آغاز به کار آن ها نیست. 

صرفه جویی در زمان جستجوی فایل ها

آیا آخرین باری که در دیسک سخت خود ( هارددیسک ) به دنبال اطلاعاتی می گشتید به خاطر دارید؟ احتمال مدت زیادی را منتظر نمایش نتایج جستجو ماندید. در استفاده از SSD این سرعت را 8 برابر بیشتر در نظر بگیرید.

انتقال فایل ها در یک سوم زمان

با این قابلیت، فایل های خودتان را سریع‌ تر کپی و جا به جا خواهید کرد.

شروع برنامه ها فقط در چند ثانیه

اگر در محل کار شما سرعت دستیابی به اطلاعات مراجعه کنندگان اهمیت دارد، می توانید با استفاده از مزیت SSD نسبت به HDDT می توانید این زمان را تا 10 ثانیه کاهش دهد. همچنین این هاردها می توانند برنامه های گرافیکی سنگین مانند فتوشاپ را تا 2 برابر سریع تر از هارد دیسک ها اجرا کنند.

کامپایل برنامه ها تا دو برابر سریع تر

اگرچه برنامه نویسان تمام روز خود را پشت سیستم می گذرانند، اما این به این معنی نیست که آن ها از سرعت کم سیستم در امان هستند. آن ها می توانند با استفاده از SSD کامپایل برنامه های خود را تا دو برابر سریع تر از هارددیسک ها انجام دهند.

تعمیرات هارد توشیبا

در نمایندگی هارد توشیبا می توانید همه مشکلات مربوط به هارد توشیبا از جمله بد سکتور گرفتن هارد، نقص و ایرادات فریموری، خرابی هدها، اسپیندل، سوختن یا خرابی برد هارد، عدم شناسایی و دیتکت شدن هارد، کند شدن هارد و… را با امنیت و کیفیت بالا رفع کنید. در این نمایندگی همه امکانات لازم برای برطرف سازی مشکلات هارد توشیبا فراهم است.

تعمیرکاران در واحد اختصاصی تعمیرات هارد توشیبا می توانند با استفاده از دستگاه های مدرن و پیشرفته خدمات مربوط به بازیابی و ریکاوری هارد توشیبا را با امنیت بالا و حداکثر شانس بازیابی ارائه دهند.

تعمیرات توشیبا

واحد تعمیرات توشیبا با بهره مندی از مدرن ترین تجهیزات توانسته است در ارائه خدمات برترین باشد. کادر فنی این واحد با گذراندن دوره های متعدد توانسته اند تمام علوم مرتبط با تعمیر تولیدات کمپانی توشیبا را فرا بگیرند.دسترسی این واحد به مدرن ترین ابزارآلات تعمیرات، سبب شده تا فرآیند تعمیرات با سرعت بیشتری همراه باشد.

بنابراین تعمیرات در این مرکز توسط کارشناسان مجرب انجام می شود. تعویض قطعات معیوب دستگاه های توشیبا نیز از تخصصی ترین خدماتی است که در این بخش انجام می شود. لازم به ذکر است که قطعات استفاده شده در واحد تعمیرات دارای گارانتی اصالت کالا هستند.

نمایندگی توشیبا

نمایندگی توشیبا درگاه امن و مورد اطمینانی است که به راحتی می تواند همه خدمات فروش و پس از فروش حوزه کمپانی توشیبا را پشتیبانی کند. در این نمایندگی امکانات و تسهیلات بسیار گسترده ای وجود دارد که هر کدام بخشی از نیاز های کاربران را برطرف می سازد.

در نمایندگی توشیبا، در نخستین مرحله می توانید با استفاده از خدمات مشاوره ای رایگان و تخصصی انتخابی خوب و بیهنه داشته باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این امکانات و تسهیلات تماس بگیرید و جزئیات بیشتر را جویا شوید.

Rate this post