شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که پس از راهاندازی سیستم لپ تاپ یا کامپیوترتان، صداهایی را به شکل بوق بشنوید. این بوقها همان بوق های بایوس هستند که بسته به دفعات تکرار شدن و میزان امتدادشان، در صدد انتقال پیغامی خاص به کاربر هستند. هر کدام از بوق های بایوس، بسته به نوع و مدل بایوس، پیغامی خاص را با خود به همراه دارند.
به عبارتی دیگر وقتی یک کامپیوتر روشن شده و برای بالا آمدن ویندوز آماده میشود و یا وقتی کامپیوتر ریست میشود، بایوس سیستم BIOS سیستم با عملکردی به نام POST به تست کردن سخت افزار سیستم شما میپردازد تا از درستی اتصال انواع device ها مطلع شود. در اینصورت اگر سیستم با مشکلی مواجه شود POST برای BIOS پیغام خطا می فرستد.
بایوس های معروف موجود در دنیا که در اکثر لپ تاپ ها و کامپیوترهای امروزی به کار میروند عبارتند از:Award ،AMI ،phoenix ،ibm ،Compaq و … . بوق های این بایوس ها بسیارند که ما در بخش زیر به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.
شایان ذکر است تخصصیترین سرویسهای مرتبط با رفع اشکالات پیش آمده در بایوس لپ تاپ توشیبا و سایر قطعات این دستگاه، با حضور در نمایندگی رسمی توشیبا و مراجعه به مرکز تعمیر لپ تاپ توشیبا قابل دریافت است.
بوق های بایوس به چه معنا هستند؟
بوق های بایوس Award BIOS:
دراین نوع بایوس، بوق های نامحدود نشانه وجود خطا در حافظه اصلی یا در RAM و یا عدم وجود آن است. یک بوق بلند و دو بوق کوتاه بیانگر و جود اشکال در کارت گرافیک است که ممکن است ناشی از خرابی یا نصب نادرست سخت افزاری کارت گرافیک باشد. در صورت شنیده شدن این بوق میبایست اتصال درست کابل ویدئویی به نمایشگر نیز بررسی شود.
بوق های متمادی و یکنواخت با فرکانس بالا در حین کار با رایانه نیز بیانگر گرمای بیش از حد مجاز CPU است که در صورت عدم توجه به آن ممکن است باعث سوختن CPU شود. یک بوق بلند و سه بوق کوتاه نیز بیانگر عدم وجود کارت گرافیک یا وجود اشکال در حافظه کارت گرافیک است.
در این مدل از بایوس، بوق های مکرر و فرکانس های پایین و بالا نشانهای دال بر وجود اشکال در CPU است. بدین معنا که یا درست جاگذاری نشده است و یا کاملا خراب است.
بوق های بایوس AMI BIOS:
در این نوع بایوس، اگر یک یا دو یا سه بوق کوتاه شنیده شود، به معنای وجود اشکالات متفاوت در حافظه اصلی است. یک بوق بلند به همراه ۳ بوق کوتاه بیانگر توقف آزمایش حافظه به علت وجود خطا در آن است. (توجه داشته باشید که در این نوع از بایوس، یک بوق بلند نشانه سالم بودن تمام قطعات و انجام تمامی آزمون ها است).
در صورتی کهAMI BIOS به تولید ۵ بوق کوتاه بپردازد، احتمالا اشکالی در پردازنده آن به وجود آمده است. ۸ بوق کوتاه و یک بوق بلند به همراه ۸ بوق کوتاه هر کدام از وجود اشکالاتی از جانب کارت گرافیک و یا حافظه آن است.
AMI Beep Codes:
در این مدل از بایوس، شنیده شدن یک بوق به معنای وجود اشکال در DRAM است. بنابراین میبایست مشکلات احتمالی موجود در حافظه سیستم و یا motherboard بررسی گردد. شنیده شدن دو بوق از این بایوس به معنای عدم وجود تعادل در حافظه و درست کار نکردن تساوی گردش در حافظه است.
اعلام سه بوق از سوی AMI Beep Codes به معنای ان است که ۶۴ کیلو بایت مورد نیاز برای شروع و راه اندازی سیستم در دسترس نیست که این موضوع به RAM دستگاه ربط دارد. چهار بوق این مدل از بایوس حاکی از وجود اشکال در تایمر سیستم است که مانع از درستی همزمان عملکرد motherboard میشود.
بوق های بایوس مرتبط با این مدل عبارتند از:
- پنج بوق: حاکی از وجود اشکال در CPU دستگاه است.
- شش بوق: این مورد از بوق های بایوس به معنای ان است که ورودی A20/Keyboard کنترلر آن با مشکل مواجه است، ضمن آنکه IC کنترل کننده keyboard با مشکل مواجه شده است و مانع از ورودیه A20 برای سوییچ کردن پردازنده میگردد.
- هفت بوق: حافظه مجازی Virtual با مشکل مواجه است
- هشت بوق: به معنای ان است حافظه کارت ویدئو مشکل دارد و BIOS نمیتواند بر روی فریم های بافر کارت ویدئو چیزی بنویسد.
- نه بوق: ROM دستگاه مشکل دارد و یا آنکه چیپ BIOS ROM روی motherboard دچار خطا شده است.
- ده بوق: دستگاه در بخش CMOS مشکل دارد.
- یازده بوق: کش در level 2 حافظه دچار مشکل شده است.
- یک بوق بلند و دو بوق کوتاه: سیستم ویدئویی مشکل دارد و نیازمند تعمیر است.
- یک بوق بلند سه بوق کوتاه: بازهم خطا در مورد 64 k است.
- یک بوق بلند هشت بوق کوتاه: عملگر تست کردن خطا دارد.
- بوق مداوم : این مورد از بوق های بایوس به معنای وجود اشکال در RAM یا ویدئو است.
شایان ذکر است تخصصیترین سرویسهای مرتبط با رفع اشکالات پیش آمده در بایوس لپ تاپ توشیبا و سایر قطعات این دستگاه، با حضور در نمایندگی رسمی توشیبا و مراجعه به مرکز تعمیر لپ تاپ توشیبا قابل دریافت است.
نمایندگی رسمی توشیبا در کرج
نمایندگی رسمی توشیبا در کرج با تکیه بر تخصص و مهارت کارشناسان خود، توانسته است در طول سالهای اخیر بالاترین سطح کیفی خدمات را در زمینه فروش و خدمات پس از آن به مشتریان و مشترکان ال جی عرضه دارد. چیرهدستی کارشناسان این مجموعه در کنار بهرهمندی از بهروزترین امکانات تعمیر و ابزارآلات ترمیم، زمینهای فراهم کرده تا پویایی و کیفیت، دو ویژگی لاینفک خدمات ارائه شده در نمایندگی رسمی توشیبا در کرج گردند.
مهندسان حاضر در این بخش، عیوب سختافزاری و نرمافزاری دستگاههای توشیبا را به گونهای رفع میسازند که احتمال بازگشت عیب پس از تعمیر به حداقل میزان ممکن برسد؛ این امر، هم به دلیل بهرهمندی مهندسان این مجموعه از بهروزترین دانش و مهارتهای تعمیر و هم به دلیل در اختیار داشتن ابزارآلاتی است که بالاترین سطح سازگاری و تناسب را با محصولات توشیبا دارند.